گزارش کارآموزی بررسی سیستم تهویه مطبوع ساختمان

گزارش کارآموزی بررسی سیستم تهویه مطبوع ساختمان

گزارش کارآموزی بررسی سیستم تهویه مطبوع ساختمان , گزارش کاراموزی بررسی سیستم تهویه مطبوع ساختمان , کاراموزی بررسی سیستم تهویه مطبوع ساختمان , کارورزی بررسی سیستم تهویه مطبوع ساختمان , دانلود گزارش کارآموزی بررسی سیستم تهویه مطبوع ساختمان , سیستم , تهویه , مطبوع , ساختمان

رفتن به سایت اصلی

گزارش کارآموزی بررسی سیستم تهویه مطبوع ساختمان در 44 صفحه ورد قابل ویرایش فهرست                                                                                                                                                       1.  مقدمه …………………………………..4                                                                2.گزارش محل كار آموزی………………………….5                                           3.براورد مواد و مصالح بروژه…………………….6                                         4.سیستم تامین فشار…………………………….6                                                   5. لوله كشی آب در داخل ساختمان…………………7                  6. لوله کشی آتش نشانی…………………………7            7.سیستم حرارت مركزی…………………………..8               8. دستگاه های پخش كننده گرما…………………..9                8 -1. رادیاتورها……………………………..9                                   8-2. یونیت هیترها……………………………..10                                     9. سیستم لوله كشی…………………………….11                                         10. محاسبه شبكه لوله كشی حرارت مركزی…………….12                                 10-1. محاسبه دبی آب در لوله ها………………….13                                     10-2. سرعت آب در لوله ها………………………13                                     10-3. تعیین قطر لوله ها………………………..14                                 10-4. محاسبه افت فشار در شبكه لوله كشی…………..14              11. موتور پمپ سیر كولاتور……………………….15                               11-1. نحوه اتصال موازی پمپ ها…………………..16                   11-2. نكاتی در مورد نصب پمپ های زمینی……………16               12. مخزن آب گرم دوجداره………………………..17                                 12-1. محاسبه مقدار آب گرم مصرفی ، ظرفیت حرارتی و  حجم مخزن آب گرم………………….18                                      13. دیگ……………………………………..19                                           13-1. دیگ های چدنی…………………………..19          13-2. دیگ های فولادی………………………….21                      13-3. محاسبه ظرفیت دیگ………………………..21                  14 . مشعل…………………………………..22                                      14-1. مشعل گازی فن دار یا دمنده……………….23                     14-2. طرز كار مشعل گازی دمنده دار……………..23                            15. مخزن انبساط………………………………24                                                    15-1. مخزن انبساط باز…………………………24                                        15-2. مخزن انبساط بسته………………………..26                                      16. كنترل كننده ها……………………………27                                              16-1. -كنترل كننده های دما (ترموستات)…………..27                            16-2.  كنترل كننده های فشار……………………28                                             16-3. كنترل كننده های سطح……………………..28                                   17. سیستم تهویه مطبوع…………………………29                                    18. اصول كار كولر گازی……………………….30 18-1. ساختمان کولر گازی………………………32                                           18-2. سرما سازی در کولر گازی………………….35                              18-3. مدار الکتریکی چند  کولر گازی……………..36                           18-4.دیاگرام كولر های گازی……………………36                                 18-5.نكته هایی كه قبل ازنصب دستگاه بایدرعایت كرد..38               18-6.نحوه نصب یونیت خارج………………………38                                        18-7.نصب یونیت خارجی بالاتر از یونیت داخلی………41                  18-8.نحوه نصب یونیت داخلی……………………..41 18-9.اتصال به شبكه برق……………………….42                                     18-10.جدول انتخاب فیوزوسطح مقطع كابل موردنیاز…..43           19.وكیوم كردن دستگاه…………………………44 20.شارژ دستگاه………………………………45                                                20-1.مراحل شارژ توسط مایع…………………….46                        20-2.مشخصات فنی كولر های چند انشعابی……………47               20-3.عیب یابی و تعمیر کولر گازی………………..48                           مقدمه:                                                                                                                                 امروزه با توجه به تحولات جهانی و توسعه صنعت از طرفی و افزایش جمعیت و تقاضای رفاه نسبی از طرف دیگر روند مصرف سوخت و انرژی را در جهان به طور سریعی افزایش داده است، به طوری كه اگر این سیر صعودی مصرف بنحوی كنترل و بهینه نشود شكی نیست كه منابع انرژی موجود بخصوص منابع فسیلی در فاصله زمانی كوتاهی تمام شده و بشر را به جهت استفاده های متنوعی كه در صنایع  مختلف از این ماده به عمل می آید با مشكل جدی رو به رو خواهد كرد. لذا ایجاب می كند در كشور در حال توسعه ای همچون ایران كه جهت پاسخ به توسعه خود نیازمند انرژی است و متأسفانه با توجه به مصرف بالای آن كه عمدتا بصورت غیر عادی مصرف می شود راهكار های مناسبی در جهت هدایت و استفاده بهینه از این انرژی طراحی و اجرا گردد. یكی از موارد استفاده از انرژی فسیلی در ایران مصرف در جهت تامین گرمایش فضای موجود مسكونی ، اداری و صنعتی است كه سالانه مقادیر متنابهی از سرمایه های ملی در این زمینه مصرف می گردد. برای یافتن راهكاری مناسب در این جهت به نظر می رسد تنها باید به سراغ طراحان و مجریان خصوصا تأسیسات سرمایشی و گرمایشی كشور رفت ، چرا كه این رشته از خدمات در كشور ما هنوز متولی مشخص و مسئولی ندارد و طراحان و مجریان در اكثر موارد تنها با تكیه بر تجربیات و سوابق قبلی خود اقدام به این كار می كنند كه این نوع عملكرد باعث افزایش بی رویه مصرف انرژی گردیده و هزینه سنگینی را بر جامعه تحمیل می كند. لذا باید جهت دستیابی به این مهم و همچنین از جهتی كمك به اقتصاد مملكت این امور به نحوی ساماندهی شده و از علوم و فنون جدید استفاده بهینه و مطلوب نمود. گزارش محل کارآموزی: محل کارآموزی اینجانب درمجموعه سازی طوس  مشهد كه شامل هشت شرکت بزرگ در زمینه ساخت قطعات خودرو می باشد كه یكی از این شركتها, شركت پیشتاز قطعه سناباد, بوده است. كه هر كدام از این شرکتها برای سرمایش و گرمایش این مجموعه از موتورخانه های حرارتی و كولر های ابی و گازی و برج خنك كن استفاده می كنند . كه از وظایف من در این مجموعه تعمیر و نگهداری از این وسایل می باشد . بر آورد مواد و مصالح پروژه: برای بر آورد مصالح در انجام پروژه  با صورت برداری باید نقشه ها و جزییات اجرایی را خوب مطالعه کرد و سپس از روی آن صورتی از اقلام و وسایل لازم را تهیه و برای تکمیل کار برداشت.در این مرحله کسی که وظیفه تخمین و بر آورد مصالح را بر عهده دارد باید ضریبی برای ریخت و ریزوضایعات در نظر بگیرد.بنابر این باید مقداری به طول بر آورد شده لوله ها اضافه کند. سیستم تامین فشار: سیستم تامین فشار تشكیل شده از یک منبع آب ، بوستر پمپ ، مخازن تحت فشار ، شیرها و لرزه گیر ها که در این سیستم آب توسط یک لوله “2 از کنتور مشترک منبع هدایت می شود و یک انشعاب به طرف منبع و انشعاب دیگر به طرف کنتور های فرعی می رود . آب در خروجی منبع پائین توسط لوله “2 خارج به یک کنتور “2.5 هدایت شده وارد پمپ می شود . قبل از ورودی به کنتور یک لرزه گیر لاستیکی “2 و قبل از ورودی پمپ بعد از کنتور 2 لرزه گیر فولادی نصب می شود .بعد از پمپ هم 2 لرزه گیر فولادی بصورت عمودی نصب شده و آب به کنتور”2.5 هدایت شده . در بالای این کنتور 3 مخزن تحت فشار نصب شده است این مخازن دیافراگمی هستند که در موقع روشن شدن بوستر پمپ به فشار پمپ کمک کرده و از فشار آمدن به بوستر پمپ و زیاد شدن عمر ان کمک می کنند.البته در این سیستم باید به نکات زیرحتماً توجه داشت: 1)در خروجی کنتور و قبل از منبع شیر یکطرفه نصب شود 2)یک لوله تخلیه و یک لوله سر ریز به منبع متصل می کنند 3)در ورودی های کنتور یک صافی هم نصب می شود 4) در خروجی مخزن یک لرزه گیر و یک صافی و یک شیر یکطرفه نصب میشود در مورد PRESSURE SWITCH که روی بوستر پمپ نصب می شود وظیفه آن دستور دادن به پمپ و روشن شدن در مواقع کمبود فشار است که دریچه تنظیم آن بااستفاده از افت فشار در کل ساختمان دردورترین وسایل بهداشتی تنظیم میشود.                                                           لوله كشی آب در داخل ساختمان: احتیاج به محاسبه مصارف F.uبرای تعیین قطر رایزر است و چون سیستم تامین فشار داریم و ساختمان اداری این مجموعه خیلی بزرگ نمی باشد  یک رایزر “4/3 جوابگوی نیازاین مجموعه می باشد . لوله کشی آتش نشانی: برای لوله کشی آتش نشانی باید به موارد زیر توجه داشت: به محض اینکه شیلنگ قرقره ها وسیله اطفاء حریق در مراحل اولیه توسط ساکنان این مجموعه می باشد باید چنان نصب شوند که به راحتی در دسترس باشند.معمولاً در سوله ها شیلنگ قرقره ها بر روی یك ستون در اواسط سوله قرار می گیرد كه شیلنگ به تمام نقاط برسد .  لوله های آتش نشانی شامل لوله های خشک و تر می باشند . لوله های خشک که در حالت عادی آب در آن وجود ندارد و لوله های تر که از منبع آتش نشانی پشت بام تغذیه می شود. همانطور که در سیستم تامین فشار گفته شد مخزن ذخیره اب در بام نصب شده و یک لوله خروجی برای لوله های تر اتش نشانی به ان نصب می شود (در زیر منبع) که یک پمپ الکترو موتور دار نصب شده و فشار لازم را تهیه می کند . فشار لازم برای دور ترین شیلنگ قرقره از منبع 200 KPA که چیزی در حدود 29PSIمی باشد لازم است. وقتی شیلنگ قرقره مورد استفاده قرار می گیرد افت فشار موجب می شود که FLOW SWITCH پمپ روشن شده و فشار لازم را تهیه کند . این سویچ  قادر است جریانی به اندازه 5/1GPM را احساس کرده و پمپ اصل را تا زمانی که از شیلنگ و قرقره استفاده می شود روشن نگه میدارد . در کنار لوله های تر لوله های خشک اتش نشانی هم مورد استفاده قرار می گیرد . برای لوله های خشک 2/1  2  مورد استفاده قرار می گیرد.شیر آن که به منبع ماموران آتش نشانی متصل می شود در بیرون ساختمان واقع شده است . سیستم حرارت مركزی : امروزه بدلیل مشكلات استفاده از بخاری در ساختمانها از نظر بهربرداری ، نگهداری و كیفیت  از سیستم های حرارت مركزی استفاده می شود. در این سیستم، گرما در محلی به نام موتور خانه تولید شده ،توسط سیال واسطه ای جذب و به نقاط مورد نظر منتقل می شود سیستمی كه در اینجا مورد نظر است حرارت مركزی با آب گرم است كه در این سیستم گرمای تولید شده توسط مشعل به آب درون دیگ منتقل می شود. آب گرم شده بوسیله یك پمپ جریانی و سیستم لوله كشی در رادیاتور ها جریان یافته و گرمای خود را به هوای محیط منتقل می كند و برای جذب گرمای مجدد به طرف دیگ بر می گردد . سیستم انتقال آب گرم شامل سیستم لوله كشی بین دستگاه های پخش كننده و تولید كننده گرما و پمپ سیركولاتور است .جریان گردش آب در مواردی نیز می تواند طبیعی باشد. استفاده از پمپ معمولا جهت بالا بردن سرعت آب و كاهش قطر لوله ها صورت می پذیرد .  دستگاه های پخش كننده گرما: رادیاتورها:                                     از دستگاه های پخش كننده گرما هستند كه از جنس های مختلفی مانند آلمینیوم یا فولاد ممكن است ساخته شوند. رادیاتور های آلمینیومی بصورت پره ای از جنس آلمینیوم ساخته می شوند و معمولا در قطعات 5 ،7 و?0 عددی موجود است لبه كلكتور بالا و پایین این رادیاتور ها  در یك طرف از داخل رزوه ای راست گرد  و در طرف دیگر رزوه ای چپ گرد می شود بدین صورت رادیاتور ها را می توان بوسیله مغز های كه نصف طول آن دنده ی راست گرد و نصف دیگر آن چپ گرد است به یكدیگر متصل كرد.برای انتخاب رادیاتور نیز كارخانه سازنده قدرت حرارتی استاندارد هر پره رادیاتوری خود را ارائه می نماید كه با توجه به كل بار محیط می توان تعداد پره را محاسبه كرد.كه برای قسمت اداری این مجموعه از رادیاتور های الومنیومی استفاده شده است .اما برای گرمایش داخل سوله از بخش كننده هایی نظیر یونیت هیتر استفاده شده است.                                                                                                      اجزای سیستم انتقال آب گرم شامل شبكه ی لوله كشی رفت آب گرم ،شبكه لوله كشی برگشت آب گرم ، پمپ سیركولاسیون ،وصاله ها و بقیه اتصالات لازم نظیر شیر ها صافی ها و لرزه گیر ها است .لوله های مورد استفاده در این سیستم از نوع لوله های سیاه درزدار است .بدلیل صرفه جویی در مصالح ،مواد مصرفی  و وقت برای بریدن و جوشكاری كردن بهتر است اجرای كار لوله كشی به روش خم و جوش انجام می شود. جهت گرفتن انبساط و انقباض لوله ها از قطعات انبساطی آكاردئونی فلزی در مسیر لوله استفاده می گردد. یونیت هیتر :                                   از وسایل گرمایشی كه در مكان های  صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد به دلیل سر وصدایی كه این وسایل دارند فقط در محیط های صنعتی كه سر و صدا وجود دارد می توان بكار برد و در مكان های مسكونی و اداری نمی توان از این وسایل استفاده كرد .یونیت هیتر ها درانواع دیواری و سقفی و در اندازه های كوچك با جنس مس و الو منیوم و در اندازه های بزرگ با جنس فولاد ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند . *سیستم لوله كشی: شبكه لوله كشی مورد استفاده در این مجموعه (چه ساختمان اداری و چه سوله ) از نوع برگشت معكوس می باشد و بدین صورت است كه اگر رادیاتورها و یونیت هیتر ها  دارای افت فشار مساوی و  یا تقریبا مساوی باشند از این روش بیشتر استفاده می شود . در این سیستم آب برگشتی از رادیاتورها در جهت حركت آب در لوله ی رفت حركت می كند  تا لوله برگشت آب آخرین رادیاتور نیز به آن متصل گردد.                  و نیز در سوله هم  سیستم آب برگشتی از یونیت هیتر ها در جهت حركت آب در لوله ی رفت حركت می كند  تا لوله برگشت آب آخرین یونیت هیتر  نیز به آن متصل گردد. پس از آن آب به سمت موتور خانه حركت خواهد كرد.در این سیستم لوله كشی مجموع طول لوله های رفت و برگشت برابر هستند در نتیجه افت فشار در مدار لوله كشی برای تمام رادیاتورهاو یونیت هیتر ها  یكی است .اگر افت فشار آب در خود رادیاتور و یونیت هیتر  نیز مساوی و یا تقریبا مساوی باشد مقدار آب در هر مدار متناسب با قطر لوله ی محاسبه شده جریان خواهد یافت . محاسبه شبكه لوله كشی حرارت مركزی : محاسبه شبكه لوله كشی یعنی بدست آوردن قطر لوله ها در نقاط محتلف سیستم به نحوی كه سیستم به راحتی و بدون مشكل انجام وظیفه كند . -افت فشار : حركت آب در مسیر لوله كشی به علت وجود اصطكاك ،تغییر مسیر حركت ،تغییر مقطع لوله و… كاهش می یابد .بطور كلی افت فشار شامل دو بخش افت فشار در لوله ها و افت فشار در وصاله ها می شود . الف)افت فشار آب در لوله ها شامل : ?)طول لوله: هر چه طول لوله بیشتر باشد افت فشار درآن بیشتر میشود. 2)سرعت آب: هر چه سرعت آب زیاد تر باشد افت فشار بشتر می شود و با توان دوم سرعت رابطه مستقیم دارد . 3)زبری سطح داخلی لوله: هر چه زبری و ناصافی درون لوله بیشتر باشد افت فشار بیشتر می شود . 4)قطر لوله :هر چه قطر لوله بیشتر باشد آب افت فشار كمتری پیدا می كند. 5)جرم مخصوص آب: مقدار افت فشار آب در لوله ها با جرم مخصوص آب رابطه مستقیم دارد. ب)افت فشار در شیر ها و وصاله ها : آب در طول مسیر لوله كشی از شیرها و وصاله ها عبور می كند كه در اثر آن افت فشار ایجاد می شود كه در اصطلاح به این افت فشار افت فشار موضعی یا محلی گویند مقدار افت فشار در لوله ها و وصاله ها به عوامل زیر بستگی دارد : ü   نوع شیر یا وصاله ü   سرعت سیال ü   جرم مخصوص  مشعل گازی فن دار یا دمنده : در این مشعل هوای مورد نیاز برای سوخت توسط یك پروانه گریز از مركز به داخل كوره دمیده می شود . اجزای اصلی این مشعل عبارتند از : ?)الكتروموتور  2)بادزن  3)ترانسفور ماتور جرقه 4)شیر برقی  5)كلید كنترل فشار گاز 6)كلید كنترل فشار هوا 7)الكترود جرقه  8)شبكه احتراق 9)چشم الكتریكی و یا میله یونیزاسیون طرز كار مشعل گازی دمنده دار : در صورت نیاز به حرارت و وصل بودن كنتاكت كنترل فشار گاز ،موتور مشعل شروع به كار كرده ، با دمیدن هوا توسط فن به داخل دیگ ، عمل تخلیه گاز های قابل احتراق را انجام می دهد .بعد از دور گرفتن موتور مشعل ، بوسیله كلید گریز از مركز و یا بوسیله كلید فشار هوا مداری درون كنترل الكترونیك بسته شده اجازه ادامه كار به موتور داده می شود .ترانسفورماتور جرقه برقدار شده بین الكترود جرقه و شبكه احتراق قوس الكتریكی حاصل می شود .(جرقه زده می شود ).پس از آن شیر برقی باز شده ،گاز با هوای دمیده شده بوسیله فن مخلوط گردیده وارد كوره ی دیگ می شود .در كوره دیگ ، مخلوط گاز و هوا به وسیله جرقه مشتعل می گردد و در صورت ایجاد شعله به مشعل اجازه ادامه  كار داده می شود و تا رسیدن درجه حرارت آب داخل دیگ به درجه حرارت تنظیم شده  برروی آكوستات مشعل كاركرده با قطع شدن آكوستات مشعل خاموش می شود. مخزن انبساط : هنگام راه اندازی سیستم گرم كننده ، آب داخل سیستم به دلیل بالا رفتن درجه حرارت منبسط شده و حجم آن زیاد می شود . مخزن انبساط این ازدیاد حجم  را خنثی كرده و این حجم را درون خود جای می دهد و از بالا رفتن بیش از حد فشار سیستم و ایجاد خطر جلوگیری می كند .مخزن انبساط باید در محل نصب به كمك پایه و آویز مهار شود .مخزن انبساط همچنین وظیفه تغذیه و تامین كسری آب سیستم را نیز بر عهده دارد و به طور كلی بر دو نوع باز و بسته است . مخزن انبساط باز: مخزنی است كه با هوای اتمسفر مرتبط بوده ، فشار داخل آن همیشه برابر فشار جو محل است. مخزن انبساط باز معمولا از ورق گالوانیزه به صورت مكعب با گنجایش ?00 تا 3000 لیتر ساخته می شود .در حال حاضر این مخازن تا گنجایش 200 لیتر از ورق آلمینیوم به صورت یكپارچه و به شكل استوانه تولید می شود . مخازن انبساط آلمینیومی  بدلیل مقاومت در برابر زنگ زدگی نسبت به مخازن گالوانیزه برتری دارد . داخل هر مخزن انبساط باز یك شیر شناور جهت تامین كسری آب و تغذیه سیستم نصب می گردد.مسئله مهمی كه در عمل به آن توجه نمی شود تامین فضای لازم جهت انبساط آب است چون اكثرا شناور طوری تنظیم می شود كه تقریبا تمامی حجم مخزن با آب پر می شود .ضمنا گوی شناور جهت جلوگیری از زنگ زدن باید از جنس مس باشد . این مخزن باید در سطحی نصب شود كه در وضعیت عادی حداقلcm 122از بالاترین جز سیستم گرمایی بالاتر باشد.مناسب ترین محل نصب مخزن انبساط باز روی بام است . لوله كشی مخزن انبساط باز شامل چهار بخش است : -لوله كشی آب شهر كه توسط دو شیر كه یكی به شیر شناور و دیگری به طور مستقیم  به مخزن وصل می شود (تا در زمان پر كردن اولیه از آن استفاده شود) -لوله كشی  رفت انبساط كه این لوله از لوله رفت منبع شروع شده و تا محل نصب مخزن ادامه می یابد و از بالای مخزن وارد آن می شود. -لوله كشی برگشت انبساط این لوله از پایین منبع انبساط منشعب شده و به سمت موتور خانه هدایت می شود و به لوله برگشت دیگ متصل می شود. -لوله كشی سر زیر :این لوله بر روی مخزن باید طوری نصب شود كه از سطح آب داخل مخرن بالاتر و از لوله ورود آب شهر پایین تر قرار گیرد و تا داخل موتور خانه ادامه یابد. -لوله كشی هواكش :این نوع از مخزن ها باید دارای لوله هوا كش باشند تا هوای درون مخزن را به هوای خارج مرتبط سازند .  بدست می آیدV=H/حجم منبع انبساط به طور تجربی از فرمول 500  است.Kcal/hr همان ظرفیت حرارتی دیگ بر حسب H  كه  مخزن انبساط بسته : هرگاه در سیستم حرارت مركزی محل مناسبی برای نصب مخزن انبساط باز وجود نداشته باشد و در یا درجه حرارت كار سیستم بالا باشد از منبه انبساط بسته استفاده می شود . این مخزن ها به دو صورت ساده و دیافراگی ساخته می شوند كه از نوع دیافراگی در تاسیسات خانگی بیشتر و از نوع ساده بیشتر در تاسیسات حرارتی بزرگ  با فشار و دمای كار بالا استفاده می شود. این مخزن ها از یك سیلندر فلزی كه یك دیافراگم لاستیكی آن را به دو بخش تقسیم می كندتشكیل شده .در زیر دیافراگم گاز ازت با فشار معینی توسط كارخانه سازنده شارژ شده است در قسمت بالا بوشنی جهت اتصال مخزن به سیستم گرم كننده جوش داده می شود فشار گاز ازت داخل این مخزن را بوسیله یك مانومتر می توان اندازه گیری و تنظیم كرد . -مخزن انبساط بسته ساده از یك استوانه فلزی تشكیل شده كه در قسمت پایین آن آب و در قسمت بالا بر روی سطح آب گاز ازت و یا هوای متراكم  برای رساندن فشار مخزن  به فشار كار سیستم تزریق می گردد.بر روی هر مخزن انبساط بسته متعلقات زیر نصب می گردد  1)شیشه آب نما  2)فشار سنج  3)شیر تخلیه آب مخزن  4)شیر تزریق ازت یا هوا   كنترل كننده ها : به طور كلی كنترل كننده ها وسایلی  هستند : 1)درجه حرارت هوای ساختمان و آب موجود در شبكه حرارت مركزی و شبكه آب گرم مركزی كنترل كرده و ثابت نگه می دارد. 2)سطح مایعات را در مخازن مختلف كنترل و ثابت نگه می دارد. 3)فشار را در شبكه آب گرم و آب سرد كنترل و ثابت نگه می دارد.  كنترل كننده های دما (ترموستات): ترموستات ها وسایلی هستند كه درجه حرارت هوای ساختمان و یا آب شبكه حرارت مركزی یا ابگرم را كنترل و تنظیم می كند.هر ترموستات دارای قطعه ای حساس به دما است كه در اثر تغییر درجه حرارت عكس العمل نشان داده و باعث قطع یا وصل یك مدار می گردد.در اصطلاح یه این قطعه حساس سنسور گویند . برخی از ترموستاتهای سیستم حرارت مركزی عبارتند از : ترموستات های اتاقی -ترموستات دیگ (آكوستات)- ترموستات سطحی (آكوستات جداری) و ترموستات هوایی كنترل كننده های فشار: كنترل كننده های فشار دستگاه های هستند كه می توان به كمك آنها فشار سیال را در یك دستگاه و یا قسمت های مختلف یك سیستم تنظیم یا كنترل نمود . تعدادی از كنترل كننده های فشار مورد استفاده در تأسیسات عبارتند از :كلید كنترل فشار گاز –كلید كنترل فشار هوا –كلید كنترل فشار(high & low pre.) كنترل كننده های سطح: كنترل كننده های سطح وسایلی هستند كه سطح مایع را در یك مخزن كنترل كرده در یك حد معین نگه می دارند .شیر شناور داخل مخزن آب در ارتفاع و مخازن انبساط باز ،فلش تانك ها و تشتك كولر های آبی از نوع كنترل كننده های مكانیكی است و فقط نمی گذارد سطح آب از حد تعیین شده بالاتر رود . معروفترین و پر كاربردترین كنترل كننده سطح كلید شناور است كه برای كنترل سطح مایع داخل یك مخزن استفاده می شود.   (Float switch) سیستم تهویه مطبوع: یکی از بخشهای عمده در صنعت تأسیسات ،تهویه مطبوع می باشد.تهویه مطبوع عبارتست از فراهم آوردن شرایط آسایش و زندگی انسان .از آنجائیکه بخش عمده زندگی بشر امروزی در ساختمانها  می گذرد،ایجاد شرایط مطلوب زیست محیطی مناسب در ساختمان ،خواه محل کار باشد یا منزل و… واجد اهمیت بسیاری است.اهم وظایف یک سیستم تهویه مطبوع عبارتند از کنترل دما ،رطوبت و سرعت وزش هوا،زدودن گرد و غبار ،تعفن و سایر آلودگی های هوا و در صورت لزوم از بین بردن میکروبها و باکتری های معلق در هوا. گرمایش و سرمایش هوا متناسب با فصل ،عمده ترین وظیفه یک سیستم تهویه مطبوع می باشد.انواع سیستم های تهویه مطبوع عبارتند از :  1-سیستم انبساط مستقیم 2-سیستم تمام آب 3-سیستم تمام هوا 4-سیستم هوا-آب 5-سیستم پمپ حرارتی کوچکترین دستگاه تهویه مطبوعی که امروزه در ایران بطور وسیعی از آن استفاده می شود،کولر گازی است که با عرضه مدلهای جدید این دستگاهها توسط چند کارخانه داخلی وخارجی انتظار می رود کاربرد آن بیش از پیش گسترش یابد. عیب?- کولر روشن نمی شود. علت ?- پریز برق ندارد،دوشاخه یا سیم رابط کولر معیوب است. رفع عیب?- با بر رسی برق پریز و اطمینان از سالم بودن آن ،بدنه کولر را با احتیاط جدا نموده و پس از آن که دو شاخه را وارد پریز نمودید،بتوسط ولتمتر مقدار برق را در ترمینال اصلی مورد اندازه گیری قرار دهید.اگر در ترمینال اصلی ولتاژ وجود نداشت ابتدا دو شاخه و سپس سیم رابط را تعویض نمایید البته در صورتی که در بر رسی دو شاخه ،عیب خاصی مشاهده نشده باشد. عیب2- کولر روشن نمی شود. علت2- کلید اصلی خراب است. رفع عیب2- در بعضی از کولر ها کلید قدرت وجود دارد که در واقع فاز اصلی مدار از این کلید عبور نموده. در صورت معیوب بودن کلید قدرت، به سبب عدم وجود فاز در مدار ،عیب?- مشاهده می شود .کلید قدرت را می توان پس از خارج نمودن دو شاخه از پریز مورد آزمایش قرار داد بهتر است یکی از سر سیم ها را جدا کنید. اهم متر را بر روی رنج ?*R قرار داده و رابط ها را به پایه های کلید متصل سازید .اگر کلید سالم باشد با قرار دادن آن بر روی حالت ON،عقربه منحرف شده و عدد صفر را نشان می دهد.در همین زمان با حرکت کلید بر روی حالت OFFعقربه به سمت بی نهایت باز می گردد. در غیر این صورت کلید معیوب است و می بایست آن را تعویض نمایید. عیب3- کولر روشن نمی شود. علت3- سیم های رابط قطع شده اند. رفع عیب3- اگر در سیم بندی مدار اصلی ،فاز یا نول قطع شده باشد،عیب? بوجود می آید بنابراین لازم است صحت اتصالات تا محل انشعاب بین ترموستات و کلید موتور فن بررسی شود. عیب4- موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد. علت4- فاز یا نول اصلی کمپرسور قطع است. رفع عیب4- سیم های رابط را مورد بر رسی قرار دهید.در صورت مشاهده سیمی که از محل اتصال خود خارج شده ،نسبت به اتصال مجدد آن اقدام نمایید. عیب5- موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد. علت5- ترموستات خراب است. رفع عیب5- دو شاخه کولر را از پریز خارج نموده و پس از جدا نمودن سیم های رابط ترموستات رابط های اهم متر را به آن متصل نمایید.با حرکت ترموستات (ولوم ترموستات)در جهت عقربه های ساعت ، عقربه اهم متر منحرف شده ودر حدود عدد صفر می ایستد و با قطع ترموستات (حرکت ولوم در جهت خلاف عقربه ساعت) عقربه به سمت بی نهایت باز می گردد. اگر به هنگام تست کلید ،موارد مذکور مشاهده نشد کلید ترموستات معیوب است. ترموستات را تعویض نمایید.حتما” هنگام خرید ترموستات جدید،توجه داشته باشید که ترموستات مختص کولر گازی را خریداری نمایید. عیب6- موتورفن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد. علت6- اورلود،دائما”در حالت قطع است. رفع عیب6- کنتاکت های اورلود در حلت عادی به یکدیگر متصل هستند که این اتصال بوسیله اهم متر دیده می شود در غیر این صورت اورلود با شماره کد مشابه خود تعویض می شود.لازم است ذکر شود در اکثر کولر های گازی اورلود درون پوسته آهنی کمپرسور تعبیه شده که در این صورت رفع عیب قدری مشکل می شود. عیب7- موتورفن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد. علت7- کمپرسور معیوب است رفع عیب7- بهتر است کمپرسور را در حالی که متصل به برق است مورد آزمایش قرار دهید.کولر را روشن نموده و موتور فن را به حرکت اندازید. ترموستات را نیز در حالت روشن قرار داده و اگر از قبل سر سیم های موتور را شناسایی نموده اید،ابتدا ولتاژ دو سر اصلی و مشترک و کمکی را مورد اندازه گیری قرار دهید واگر به هر دو سیم پیچ ولتاژ به اندازه کافی می رسد اما حرکت نمی کند باید کمپرسور را تعمیر یا تعویض نمایید. گزارش کارآموزی بررسی سیستم تهویه مطبوع ساختمان در 44 صفحه ورد قابل ویرایش فهرست                                                                                                                                                      1.  مقدمه …………………………………..4                                                               2.گزارش محل كار آموزی………………………….5                                          3.براورد مواد و مصالح بروژه…………………….6                                        4.سیستم تامین فشار…………………………….6                                                  5. لوله كشی آب در داخل ساختمان…………………7                 6. لوله کشی آتش نشانی…………………………7           7.سیستم حرارت مركزی…………………………..8              8. دستگاه های پخش كننده گرما…………………..9               8 -1. رادیاتورها……………………………..9                                  8-2. یونیت هیترها……………………………..10                                    9. سیستم لوله كشی…………………………….11                                        10. محاسبه شبكه لوله كشی حرارت مركزی…………….12                                10-1. محاسبه دبی آب در لوله ها………………….13                                    10-2. سرعت آب در لوله ها………………………13                                    10-3. تعیین قطر لوله ها………………………..14                                10-4. محاسبه افت فشار در شبكه لوله كشی…………..14             11. موتور پمپ سیر كولاتور……………………….15                              11-1. نحوه اتصال موازی پمپ ها…………………..16                  11-2. نكاتی در مورد نصب پمپ های زمینی……………16              12. مخزن آب گرم دوجداره………………………..17                                12-1. محاسبه مقدار آب گرم مصرفی ، ظرفیت حرارتی و  حجم مخزن آب گرم………………….18                                     13. دیگ……………………………………..19                                          13-1. دیگ های چدنی…………………………..19         13-2. دیگ های فولادی………………………….21                     13-3. محاسبه ظرفیت دیگ………………………..21                 14 . مشعل…………………………………..22                                     14-1. مشعل گازی فن دار یا دمنده……………….23                    14-2. طرز كار مشعل گازی دمنده دار……………..23                           15. مخزن انبساط………………………………24                                                   15-1. مخزن انبساط باز…………………………24                                       15-2. مخزن انبساط بسته………………………..26                                     16. كنترل كننده ها……………………………27                                             16-1. -كنترل كننده های دما (ترموستات)…………..27                           16-2.  كنترل كننده های فشار……………………28                                            16-3. كنترل كننده های سطح……………………..28                                  17. سیستم تهویه مطبوع…………………………29                                   18. اصول كار كولر گازی……………………….3018-1. ساختمان کولر گازی………………………32                                          18-2. سرما سازی در کولر گازی………………….35                             18-3. مدار الکتریکی چند  کولر گازی……………..36                          18-4.دیاگرام كولر های گازی……………………36                                18-5.نكته هایی كه قبل ازنصب دستگاه بایدرعایت كرد..38              18-6.نحوه نصب یونیت خارج………………………38                                       18-7.نصب یونیت خارجی بالاتر از یونیت داخلی………41                 18-8.نحوه نصب یونیت داخلی……………………..4118-9.اتصال به شبكه برق……………………….42                                    18-10.جدول انتخاب فیوزوسطح مقطع كابل موردنیاز…..43          19.وكیوم كردن دستگاه…………………………4420.شارژ دستگاه………………………………45                                               20-1.مراحل شارژ توسط مایع…………………….46                       20-2.مشخصات فنی كولر های چند انشعابی……………47              20-3.عیب یابی و تعمیر کولر گازی………………..48                           مقدمه:                                                                                                                                 امروزه با توجه به تحولات جهانی و توسعه صنعت از طرفی و افزایش جمعیت و تقاضای رفاه نسبی از طرف دیگر روند مصرف سوخت و انرژی را در جهان به طور سریعی افزایش داده است، به طوری كه اگر این سیر صعودی مصرف بنحوی كنترل و بهینه نشود شكی نیست كه منابع انرژی موجود بخصوص منابع فسیلی در فاصله زمانی كوتاهی تمام شده و بشر را به جهت استفاده های متنوعی كه در صنایع  مختلف از این ماده به عمل می آید با مشكل جدی رو به رو خواهد كرد.لذا ایجاب می كند در كشور در حال توسعه ای همچون ایران كه جهت پاسخ به توسعه خود نیازمند انرژی است و متأسفانه با توجه به مصرف بالای آن كه عمدتا بصورت غیر عادی مصرف می شود راهكار های مناسبی در جهت هدایت و استفاده بهینه از این انرژی طراحی و اجرا گردد.یكی از موارد استفاده از انرژی فسیلی در ایران مصرف در جهت تامین گرمایش فضای موجود مسكونی ، اداری و صنعتی است كه سالانه مقادیر متنابهی از سرمایه های ملی در این زمینه مصرف می گردد.برای یافتن راهكاری مناسب در این جهت به نظر می رسد تنها باید به سراغ طراحان و مجریان خصوصا تأسیسات سرمایشی و گرمایشی كشور رفت ، چرا كه این رشته از خدمات در كشور ما هنوز متولی مشخص و مسئولی ندارد و طراحان و مجریان در اكثر موارد تنها با تكیه بر تجربیات و سوابق قبلی خود اقدام به این كار می كنند كه این نوع عملكرد باعث افزایش بی رویه مصرف انرژی گردیده و هزینه سنگینی را بر جامعه تحمیل می كند.لذا باید جهت دستیابی به این مهم و همچنین از جهتی كمك به اقتصاد مملكت این امور به نحوی ساماندهی شده و از علوم و فنون جدید استفاده بهینه و مطلوب نمود.گزارش محل کارآموزی: محل کارآموزی اینجانب درمجموعه سازی طوس  مشهد كه شامل هشت شرکت بزرگ در زمینه ساخت قطعات خودرو می باشد كه یكی از این شركتها, شركت پیشتاز قطعه سناباد, بوده است. كه هر كدام از این شرکتها برای سرمایش و گرمایش این مجموعه از موتورخانه های حرارتی و كولر های ابی و گازی و برج خنك كن استفاده می كنند . كه از وظایف من در این مجموعه تعمیر و نگهداری از این وسایل می باشد . بر آورد مواد و مصالح پروژه: برای بر آورد مصالح در انجام پروژه  با صورت برداری باید نقشه ها و جزییات اجرایی را خوب مطالعه کرد و سپس از روی آن صورتی از اقلام و وسایل لازم را تهیه و برای تکمیل کار برداشت.در این مرحله کسی که وظیفه تخمین و بر آورد مصالح را بر عهده دارد باید ضریبی برای ریخت و ریزوضایعات در نظر بگیرد.بنابر این باید مقداری به طول بر آورد شده لوله ها اضافه کند.سیستم تامین فشار: سیستم تامین فشار تشكیل شده از یک منبع آب ، بوستر پمپ ، مخازن تحت فشار ، شیرها و لرزه گیر ها که در این سیستم آب توسط یک لوله “2 از کنتور مشترک منبع هدایت می شود و یک انشعاب به طرف منبع و انشعاب دیگر به طرف کنتور های فرعی می رود . آب در خروجی منبع پائین توسط لوله “2 خارج به یک کنتور “2.5 هدایت شده وارد پمپ می شود . قبل از ورودی به کنتور یک لرزه گیر لاستیکی “2 و قبل از ورودی پمپ بعد از کنتور 2 لرزه گیر فولادی نصب می شود .بعد از پمپ هم 2 لرزه گیر فولادی بصورت عمودی نصب شده و آب به کنتور”2.5 هدایت شده . در بالای این کنتور 3 مخزن تحت فشار نصب شده است این مخازن دیافراگمی هستند که در موقع روشن شدن بوستر پمپ به فشار پمپ کمک کرده و از فشار آمدن به بوستر پمپ و زیاد شدن عمر ان کمک می کنند.البته در این سیستم باید به نکات زیرحتماً توجه داشت:1)در خروجی کنتور و قبل از منبع شیر یکطرفه نصب شود2)یک لوله تخلیه و یک لوله سر ریز به منبع متصل می کنند3)در ورودی های کنتور یک صافی هم نصب می شود4) در خروجی مخزن یک لرزه گیر و یک صافی و یک شیر یکطرفه نصب میشوددر مورد PRESSURE SWITCH که روی بوستر پمپ نصب می شود وظیفه آن دستور دادن به پمپ و روشن شدن در مواقع کمبود فشار است که دریچه تنظیم آن بااستفاده از افت فشار در کل ساختمان دردورترین وسایل بهداشتی تنظیم میشود.                                                          لوله كشی آب در داخل ساختمان:احتیاج به محاسبه مصارف F.uبرای تعیین قطر رایزر است و چون سیستم تامین فشار داریم و ساختمان اداری این مجموعه خیلی بزرگ نمی باشد  یک رایزر “4/3 جوابگوی نیازاین مجموعه می باشد . لوله کشی آتش نشانی: برای لوله کشی آتش نشانی باید به موارد زیر توجه داشت:به محض اینکه شیلنگ قرقره ها وسیله اطفاء حریق در مراحل اولیه توسط ساکنان این مجموعه می باشد باید چنان نصب شوند که به راحتی در دسترس باشند.معمولاً در سوله ها شیلنگ قرقره ها بر روی یك ستون در اواسط سوله قرار می گیرد كه شیلنگ به تمام نقاط برسد .  لوله های آتش نشانی شامل لوله های خشک و تر می باشند . لوله های خشک که در حالت عادی آب در آن وجود ندارد و لوله های تر که از منبع آتش نشانی پشت بام تغذیه می شود.همانطور که در سیستم تامین فشار گفته شد مخزن ذخیره اب در بام نصب شده و یک لوله خروجی برای لوله های تر اتش نشانی به ان نصب می شود (در زیر منبع) که یک پمپ الکترو موتور دار نصب شده و فشار لازم را تهیه می کند . فشار لازم برای دور ترین شیلنگ قرقره از منبع 200 KPA که چیزی در حدود 29PSIمی باشد لازم است.وقتی شیلنگ قرقره مورد استفاده قرار می گیرد افت فشار موجب می شود که FLOW SWITCH پمپ روشن شده و فشار لازم را تهیه کند . این سویچ  قادر است جریانی به اندازه 5/1GPM را احساس کرده و پمپ اصل را تا زمانی که از شیلنگ و قرقره استفاده می شود روشن نگه میدارد .در کنار لوله های تر لوله های خشک اتش نشانی هم مورد استفاده قرار می گیرد . برای لوله های خشک 2/1  2  مورد استفاده قرار می گیرد.شیر آن که به منبع ماموران آتش نشانی متصل می شود در بیرون ساختمان واقع شده است . سیستم حرارت مركزی :امروزه بدلیل مشكلات استفاده از بخاری در ساختمانها از نظر بهربرداری ، نگهداری و كیفیت  از سیستم های حرارت مركزی استفاده می شود. در این سیستم، گرما در محلی به نام موتور خانه تولید شده ،توسط سیال واسطه ای جذب و به نقاط مورد نظر منتقل می شودسیستمی كه در اینجا مورد نظر است حرارت مركزی با آب گرم است كه در این سیستم گرمای تولید شده توسط مشعل به آب درون دیگ منتقل می شود. آب گرم شده بوسیله یك پمپ جریانی و سیستم لوله كشی در رادیاتور ها جریان یافته و گرمای خود را به هوای محیط منتقل می كند و برای جذب گرمای مجدد به طرف دیگ بر می گردد .سیستم انتقال آب گرم شامل سیستم لوله كشی بین دستگاه های پخش كننده و تولید كننده گرما و پمپ سیركولاتور است .جریان گردش آب در مواردی نیز می تواند طبیعی باشد.استفاده از پمپ معمولا جهت بالا بردن سرعت آب و كاهش قطر لوله ها صورت می پذیرد .  دستگاه های پخش كننده گرما: رادیاتورها:                                    از دستگاه های پخش كننده گرما هستند كه از جنس های مختلفی مانند آلمینیوم یا فولاد ممكن است ساخته شوند.رادیاتور های آلمینیومی بصورت پره ای از جنس آلمینیوم ساخته می شوند و معمولا در قطعات 5 ،7 و?0 عددی موجود است لبه كلكتور بالا و پایین این رادیاتور ها  در یك طرف از داخل رزوه ای راست گرد  و در طرف دیگر رزوه ای چپ گرد می شود بدین صورت رادیاتور ها را می توان بوسیله مغز های كه نصف طول آن دنده ی راست گرد و نصف دیگر آن چپ گرد است به یكدیگر متصل كرد.برای انتخاب رادیاتور نیز كارخانه سازنده قدرت حرارتی استاندارد هر پره رادیاتوری خود را ارائه می نماید كه با توجه به كل بار محیط می توان تعداد پره را محاسبه كرد.كه برای قسمت اداری این مجموعه از رادیاتور های الومنیومی استفاده شده است .اما برای گرمایش داخل سوله از بخش كننده هایی نظیر یونیت هیتر استفاده شده است.                                                                                                      اجزای سیستم انتقال آب گرم شامل شبكه ی لوله كشی رفت آب گرم ،شبكه لوله كشی برگشت آب گرم ، پمپ سیركولاسیون ،وصاله ها و بقیه اتصالات لازم نظیر شیر ها صافی ها و لرزه گیر ها است .لوله های مورد استفاده در این سیستم از نوع لوله های سیاه درزدار است .بدلیل صرفه جویی در مصالح ،مواد مصرفی  و وقت برای بریدن و جوشكاری كردن بهتر است اجرای كار لوله كشی به روش خم و جوش انجام می شود.جهت گرفتن انبساط و انقباض لوله ها از قطعات انبساطی آكاردئونی فلزی در مسیر لوله استفاده می گردد.یونیت هیتر :                                  از وسایل گرمایشی كه در مكان های  صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد به دلیل سر وصدایی كه این وسایل دارند فقط در محیط های صنعتی كه سر و صدا وجود دارد می توان بكار برد و در مكان های مسكونی و اداری نمی توان از این وسایل استفاده كرد .یونیت هیتر ها درانواع دیواری و سقفی و در اندازه های كوچك با جنس مس و الو منیوم و در اندازه های بزرگ با جنس فولاد ساخته و مورد استفاده قرار می گیرند . *سیستم لوله كشی: شبكه لوله كشی مورد استفاده در این مجموعه (چه ساختمان اداری و چه سوله ) از نوع برگشت معكوس می باشد و بدین صورت است كه اگر رادیاتورها و یونیت هیتر ها  دارای افت فشار مساوی و  یا تقریبا مساوی باشند از این روش بیشتر استفاده می شود .در این سیستم آب برگشتی از رادیاتورها در جهت حركت آب در لوله ی رفت حركت می كند  تا لوله برگشت آب آخرین رادیاتور نیز به آن متصل گردد.                 و نیز در سوله هم  سیستم آب برگشتی از یونیت هیتر ها در جهت حركت آب در لوله ی رفت حركت می كند  تا لوله برگشت آب آخرین یونیت هیتر  نیز به آن متصل گردد. پس از آن آب به سمت موتور خانه حركت خواهد كرد.در این سیستم لوله كشی مجموع طول لوله های رفت و برگشت برابر هستند در نتیجه افت فشار در مدار لوله كشی برای تمام رادیاتورهاو یونیت هیتر ها  یكی است .اگر افت فشار آب در خود رادیاتور و یونیت هیتر  نیز مساوی و یا تقریبا مساوی باشد مقدار آب در هر مدار متناسب با قطر لوله ی محاسبه شده جریان خواهد یافت . محاسبه شبكه لوله كشی حرارت مركزی : محاسبه شبكه لوله كشی یعنی بدست آوردن قطر لوله ها در نقاط محتلف سیستم به نحوی كه سیستم به راحتی و بدون مشكل انجام وظیفه كند .-افت فشار : حركت آب در مسیر لوله كشی به علت وجود اصطكاك ،تغییر مسیر حركت ،تغییر مقطع لوله و… كاهش می یابد .بطور كلی افت فشار شامل دو بخش افت فشار در لوله ها و افت فشار در وصاله ها می شود . الف)افت فشار آب در لوله ها شامل :?)طول لوله: هر چه طول لوله بیشتر باشد افت فشار درآن بیشتر میشود.2)سرعت آب: هر چه سرعت آب زیاد تر باشد افت فشار بشتر می شود و با توان دوم سرعت رابطه مستقیم دارد .3)زبری سطح داخلی لوله: هر چه زبری و ناصافی درون لوله بیشتر باشد افت فشار بیشتر می شود .4)قطر لوله :هر چه قطر لوله بیشتر باشد آب افت فشار كمتری پیدا می كند.5)جرم مخصوص آب: مقدار افت فشار آب در لوله ها با جرم مخصوص آب رابطه مستقیم دارد. ب)افت فشار در شیر ها و وصاله ها :آب در طول مسیر لوله كشی از شیرها و وصاله ها عبور می كند كه در اثر آن افت فشار ایجاد می شود كه در اصطلاح به این افت فشار افت فشار موضعی یا محلی گویند مقدار افت فشار در لوله ها و وصاله ها به عوامل زیر بستگی دارد :ü   نوع شیر یا وصالهü   سرعت سیالü   جرم مخصوص  مشعل گازی فن دار یا دمنده :در این مشعل هوای مورد نیاز برای سوخت توسط یك پروانه گریز از مركز به داخل كوره دمیده می شود .اجزای اصلی این مشعل عبارتند از : ?)الكتروموتور  2)بادزن  3)ترانسفور ماتور جرقه 4)شیر برقی  5)كلید كنترل فشار گاز 6)كلید كنترل فشار هوا 7)الكترود جرقه  8)شبكه احتراق 9)چشم الكتریكی و یا میله یونیزاسیون طرز كار مشعل گازی دمنده دار :در صورت نیاز به حرارت و وصل بودن كنتاكت كنترل فشار گاز ،موتور مشعل شروع به كار كرده ، با دمیدن هوا توسط فن به داخل دیگ ، عمل تخلیه گاز های قابل احتراق را انجام می دهد .بعد از دور گرفتن موتور مشعل ، بوسیله كلید گریز از مركز و یا بوسیله كلید فشار هوا مداری درون كنترل الكترونیك بسته شده اجازه ادامه كار به موتور داده می شود .ترانسفورماتور جرقه برقدار شده بین الكترود جرقه و شبكه احتراق قوس الكتریكی حاصل می شود .(جرقه زده می شود ).پس از آن شیر برقی باز شده ،گاز با هوای دمیده شده بوسیله فن مخلوط گردیده وارد كوره ی دیگ می شود .در كوره دیگ ، مخلوط گاز و هوا به وسیله جرقه مشتعل می گردد و در صورت ایجاد شعله به مشعل اجازه ادامه  كار داده می شود و تا رسیدن درجه حرارت آب داخل دیگ به درجه حرارت تنظیم شده  برروی آكوستات مشعل كاركرده با قطع شدن آكوستات مشعل خاموش می شود. مخزن انبساط : هنگام راه اندازی سیستم گرم كننده ، آب داخل سیستم به دلیل بالا رفتن درجه حرارت منبسط شده و حجم آن زیاد می شود . مخزن انبساط این ازدیاد حجم  را خنثی كرده و این حجم را درون خود جای می دهد و از بالا رفتن بیش از حد فشار سیستم و ایجاد خطر جلوگیری می كند .مخزن انبساط باید در محل نصب به كمك پایه و آویز مهار شود .مخزن انبساط همچنین وظیفه تغذیه و تامین كسری آب سیستم را نیز بر عهده دارد و به طور كلی بر دو نوع باز و بسته است . مخزن انبساط باز:مخزنی است كه با هوای اتمسفر مرتبط بوده ، فشار داخل آن همیشه برابر فشار جو محل است.مخزن انبساط باز معمولا از ورق گالوانیزه به صورت مكعب با گنجایش ?00 تا 3000 لیتر ساخته می شود .در حال حاضر این مخازن تا گنجایش 200 لیتر از ورق آلمینیوم به صورت یكپارچه و به شكل استوانه تولید می شود .مخازن انبساط آلمینیومی  بدلیل مقاومت در برابر زنگ زدگی نسبت به مخازن گالوانیزه برتری دارد .داخل هر مخزن انبساط باز یك شیر شناور جهت تامین كسری آب و تغذیه سیستم نصب می گردد.مسئله مهمی كه در عمل به آن توجه نمی شود تامین فضای لازم جهت انبساط آب است چون اكثرا شناور طوری تنظیم می شود كه تقریبا تمامی حجم مخزن با آب پر می شود .ضمنا گوی شناور جهت جلوگیری از زنگ زدن باید از جنس مس باشد .این مخزن باید در سطحی نصب شود كه در وضعیت عادی حداقلcm 122از بالاترین جز سیستم گرمایی بالاتر باشد.مناسب ترین محل نصب مخزن انبساط باز روی بام است . لوله كشی مخزن انبساط باز شامل چهار بخش است :-لوله كشی آب شهر كه توسط دو شیر كه یكی به شیر شناور و دیگری به طور مستقیم  به مخزن وصل می شود (تا در زمان پر كردن اولیه از آن استفاده شود)-لوله كشی  رفت انبساط كه این لوله از لوله رفت منبع شروع شده و تا محل نصب مخزن ادامه می یابد و از بالای مخزن وارد آن می شود.-لوله كشی برگشت انبساط این لوله از پایین منبع انبساط منشعب شده و به سمت موتور خانه هدایت می شود و به لوله برگشت دیگ متصل می شود.-لوله كشی سر زیر :این لوله بر روی مخزن باید طوری نصب شود كه از سطح آب داخل مخرن بالاتر و از لوله ورود آب شهر پایین تر قرار گیرد و تا داخل موتور خانه ادامه یابد.-لوله كشی هواكش :این نوع از مخزن ها باید دارای لوله هوا كش باشند تا هوای درون مخزن را به هوای خارج مرتبط سازند . بدست می آیدV=H/حجم منبع انبساط به طور تجربی از فرمول 500 است.Kcal/hr همان ظرفیت حرارتی دیگ بر حسب H  كه  مخزن انبساط بسته :هرگاه در سیستم حرارت مركزی محل مناسبی برای نصب مخزن انبساط باز وجود نداشته باشد و در یا درجه حرارت كار سیستم بالا باشد از منبه انبساط بسته استفاده می شود . این مخزن ها به دو صورت ساده و دیافراگی ساخته می شوند كه از نوع دیافراگی در تاسیسات خانگی بیشتر و از نوع ساده بیشتر در تاسیسات حرارتی بزرگ  با فشار و دمای كار بالا استفاده می شود.این مخزن ها از یك سیلندر فلزی كه یك دیافراگم لاستیكی آن را به دو بخش تقسیم می كندتشكیل شده .در زیر دیافراگم گاز ازت با فشار معینی توسط كارخانه سازنده شارژ شده است در قسمت بالا بوشنی جهت اتصال مخزن به سیستم گرم كننده جوش داده می شود فشار گاز ازت داخل این مخزن را بوسیله یك مانومتر می توان اندازه گیری و تنظیم كرد .-مخزن انبساط بسته ساده از یك استوانه فلزی تشكیل شده كه در قسمت پایین آن آب و در قسمت بالا بر روی سطح آب گاز ازت و یا هوای متراكم  برای رساندن فشار مخزن  به فشار كار سیستم تزریق می گردد.بر روی هر مخزن انبساط بسته متعلقات زیر نصب می گردد  1)شیشه آب نما  2)فشار سنج  3)شیر تخلیه آب مخزن  4)شیر تزریق ازت یا هوا   كنترل كننده ها : به طور كلی كنترل كننده ها وسایلی  هستند :1)درجه حرارت هوای ساختمان و آب موجود در شبكه حرارت مركزی و شبكه آب گرم مركزی كنترل كرده و ثابت نگه می دارد.2)سطح مایعات را در مخازن مختلف كنترل و ثابت نگه می دارد.3)فشار را در شبكه آب گرم و آب سرد كنترل و ثابت نگه می دارد.  كنترل كننده های دما (ترموستات):ترموستات ها وسایلی هستند كه درجه حرارت هوای ساختمان و یا آب شبكه حرارت مركزی یا ابگرم را كنترل و تنظیم می كند.هر ترموستات دارای قطعه ای حساس به دما است كه در اثر تغییر درجه حرارت عكس العمل نشان داده و باعث قطع یا وصل یك مدار می گردد.در اصطلاح یه این قطعه حساس سنسور گویند .برخی از ترموستاتهای سیستم حرارت مركزی عبارتند از :ترموستات های اتاقی -ترموستات دیگ (آكوستات)- ترموستات سطحی (آكوستات جداری) و ترموستات هوایی كنترل كننده های فشار:كنترل كننده های فشار دستگاه های هستند كه می توان به كمك آنها فشار سیال را در یك دستگاه و یا قسمت های مختلف یك سیستم تنظیم یا كنترل نمود .تعدادی از كنترل كننده های فشار مورد استفاده در تأسیسات عبارتند از :كلید كنترل فشار گاز –كلید كنترل فشار هوا –كلید كنترل فشار(high & low pre.) كنترل كننده های سطح:كنترل كننده های سطح وسایلی هستند كه سطح مایع را در یك مخزن كنترل كرده در یك حد معین نگه می دارند .شیر شناور داخل مخزن آب در ارتفاع و مخازن انبساط باز ،فلش تانك ها و تشتك كولر های آبی از نوع كنترل كننده های مكانیكی است و فقط نمی گذارد سطح آب از حد تعیین شده بالاتر رود .معروفترین و پر كاربردترین كنترل كننده سطح كلید شناور است كه برای كنترل سطح مایع داخل یك مخزن استفاده می شود.   (Float switch) سیستم تهویه مطبوع: یکی از بخشهای عمده در صنعت تأسیسات ،تهویه مطبوع می باشد.تهویه مطبوع عبارتست از فراهم آوردن شرایط آسایش و زندگی انسان .از آنجائیکه بخش عمده زندگی بشر امروزی در ساختمانها  می گذرد،ایجاد شرایط مطلوب زیست محیطی مناسب در ساختمان ،خواه محل کار باشد یا منزل و… واجد اهمیت بسیاری است.اهم وظایف یک سیستم تهویه مطبوع عبارتند از کنترل دما ،رطوبت و سرعت وزش هوا،زدودن گرد و غبار ،تعفن و سایر آلودگی های هوا و در صورت لزوم از بین بردن میکروبها و باکتری های معلق در هوا.گرمایش و سرمایش هوا متناسب با فصل ،عمده ترین وظیفه یک سیستم تهویه مطبوع می باشد.انواع سیستم های تهویه مطبوع عبارتند از : 1-سیستم انبساط مستقیم2-سیستم تمام آب3-سیستم تمام هوا4-سیستم هوا-آب5-سیستم پمپ حرارتیکوچکترین دستگاه تهویه مطبوعی که امروزه در ایران بطور وسیعی از آن استفاده می شود،کولر گازی است که با عرضه مدلهای جدید این دستگاهها توسط چند کارخانه داخلی وخارجی انتظار می رود کاربرد آن بیش از پیش گسترش یابد. عیب?- کولر روشن نمی شود.علت ?- پریز برق ندارد،دوشاخه یا سیم رابط کولر معیوب است.رفع عیب?- با بر رسی برق پریز و اطمینان از سالم بودن آن ،بدنه کولر را با احتیاط جدا نموده و پس از آن که دو شاخه را وارد پریز نمودید،بتوسط ولتمتر مقدار برق را در ترمینال اصلی مورد اندازه گیری قرار دهید.اگر در ترمینال اصلی ولتاژ وجود نداشت ابتدا دو شاخه و سپس سیم رابط را تعویض نمایید البته در صورتی که در بر رسی دو شاخه ،عیب خاصی مشاهده نشده باشد.عیب2- کولر روشن نمی شود.علت2- کلید اصلی خراب است.رفع عیب2- در بعضی از کولر ها کلید قدرت وجود دارد که در واقع فاز اصلی مدار از این کلید عبور نموده. در صورت معیوب بودن کلید قدرت، به سبب عدم وجود فاز در مدار ،عیب?- مشاهده می شود .کلید قدرت را می توان پس از خارج نمودن دو شاخه از پریز مورد آزمایش قرار داد بهتر است یکی از سر سیم ها را جدا کنید. اهم متر را بر روی رنج ?*R قرار داده و رابط ها را به پایه های کلید متصل سازید .اگر کلید سالم باشد با قرار دادن آن بر روی حالت ON،عقربه منحرف شده و عدد صفر را نشان می دهد.در همین زمان با حرکت کلید بر روی حالت OFFعقربه به سمت بی نهایت باز می گردد. در غیر این صورت کلید معیوب است و می بایست آن را تعویض نمایید.عیب3- کولر روشن نمی شود.علت3- سیم های رابط قطع شده اند.رفع عیب3- اگر در سیم بندی مدار اصلی ،فاز یا نول قطع شده باشد،عیب? بوجود می آید بنابراین لازم است صحت اتصالات تا محل انشعاب بین ترموستات و کلید موتور فن بررسی شود.عیب4- موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.علت4- فاز یا نول اصلی کمپرسور قطع است.رفع عیب4- سیم های رابط را مورد بر رسی قرار دهید.در صورت مشاهده سیمی که از محل اتصال خود خارج شده ،نسبت به اتصال مجدد آن اقدام نمایید.عیب5- موتور فن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.علت5- ترموستات خراب است.رفع عیب5- دو شاخه کولر را از پریز خارج نموده و پس از جدا نمودن سیم های رابط ترموستات رابط های اهم متر را به آن متصل نمایید.با حرکت ترموستات (ولوم ترموستات)در جهت عقربه های ساعت ، عقربه اهم متر منحرف شده ودر حدود عدد صفر می ایستد و با قطع ترموستات (حرکت ولوم در جهت خلاف عقربه ساعت) عقربه به سمت بی نهایت باز می گردد. اگر به هنگام تست کلید ،موارد مذکور مشاهده نشد کلید ترموستات معیوب است. ترموستات را تعویض نمایید.حتما” هنگام خرید ترموستات جدید،توجه داشته باشید که ترموستات مختص کولر گازی را خریداری نمایید.عیب6- موتورفن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.علت6- اورلود،دائما”در حالت قطع است.رفع عیب6- کنتاکت های اورلود در حلت عادی به یکدیگر متصل هستند که این اتصال بوسیله اهم متر دیده می شود در غیر این صورت اورلود با شماره کد مشابه خود تعویض می شود.لازم است ذکر شود در اکثر کولر های گازی اورلود درون پوسته آهنی کمپرسور تعبیه شده که در این صورت رفع عیب قدری مشکل می شود.عیب7- موتورفن روشن می شود اما کمپرسور براه نمی افتد.علت7- کمپرسور معیوب استرفع عیب7- بهتر است کمپرسور را در حالی که متصل به برق است مورد آزمایش قرار دهید.کولر را روشن نموده و موتور فن را به حرکت اندازید. ترموستات را نیز در حالت روشن قرار داده و اگر از قبل سر سیم های موتور را شناسایی نموده اید،ابتدا ولتاژ دو سر اصلی و مشترک و کمکی را مورد اندازه گیری قرار دهید واگر به هر دو سیم پیچ ولتاژ به اندازه کافی می رسد اما حرکت نمی کند باید کمپرسور را تعمیر یا تعویض نمایید.

  • ترجمه مقاله معیارهای روانگرایی خاکهای رسی

    ترجمه مقاله معیارهای روانگرایی خاکهای رسی ترجمه مقاله معیارهای روانگرایی خاکهای رسی , معیارهای روانگرایی خاکهای رسی , دسموند سیای اندروز، و جفری آر مارتین , , چکیده , این مقاله معیارهای ساده ای بر مبنای پارامترهای «کلیدی» خاک، که…

  • دانلود فایل ورد Word وضعیت ارث دیه در حقوق ایران و مصر

    دانلود فایل ورد Word وضعیت ارث دیه در حقوق ایران و مصر دانلود فایل ورد Word وضعیت ارث دیه در حقوق ایران و مصر , وضعیت ارث دیه در حقوق ایران و مصر , دانلود فایل ورد Word وضعیت ارث…

  • طراحی سردر ورودی

    طراحی سردر ورودی طراحی سردر ورودی , طراحی سر در ورودی , دانلود , پروژه , سر در ورودی , اتوکد رفتن به سایت اصلی این فایل شامل نقشه طراحی شده در نرم افزار اتوكد می باشد

  • مهمترین آفات كلزا در دنیا

    مهمترین آفات كلزا در دنیا مهمترین آفات كلزا در دنیا , مهمترین آفات كلزا در دنیا رفتن به سایت اصلی مقدمه: مهمترین آفات كلزا در دنیا: شته جالیز Aphis gossypii Glover شته مومی كلم Brevicoryne brassicae مبارزه با شته ها:…

  • اصول حفاظت و حمایت کردن برای شبکه ها و صفحه های میکرو در آینده

    اصول حفاظت و حمایت کردن برای شبکه ها و صفحه های میکرو در آینده اصول حفاظت و حمایت کردن برای شبکه ها و صفحه های میکرو در آینده , اصول حفاظت و حمایت کردن برای شبکه ها و صفحه های…

  • پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *